Een lezer van mijn blog vroeg:
Hoi Zlata,
Ik vind je site super gaaf! Ik heb een vraagje:
Kan je een keer een topic in je blog maken over
niveau´s van viool spelen (bv niveau 1 tot 20, als
je vibrato leert heb je dit niveau, waneer je je
eerste posities leert dit…) Ik snap wel dat het een klein
beetje verschild per docent maar ja alsnog!!!!!!!!!!!!!
TNXXXX ❤❤❤❤❤❤❤❤❤
Vera Schuurmans
Waar wordt het niveau van je vioolspel door bepaald?
Iedereen die, jong of oud, het prachtige avontuur aangaat, viool te leren spelen heeft zijn eigen individuele weg van vorderingen, mooie momenten, uitdagingen en worstelingen.
Dat zal op elk niveau zo blijven. Every level a new devil! Iedereen heeft unieke talenten en iedereen ontwikkelt zich op zijn eigen manier.
Natuurlijk zijn er overeenkomsten in onze wegen en voor het vioolspelen bestaat wel degelijk een curriculum, een leerplan. In dit artikel leg ik uit welke aspecten je niveau bepalen en welk repertoire bij dat niveau hoort.
Zelf ben ik het tegenovergestelde van een autodidact.
Ik realiseer me heel goed dat ik alles wat ik kan op de viool, zowel qua spelen als lesgeven, te danken heb aan mijn leraren en zij weer aan hun leraren… een eeuwenlange traditie in vioolmethodiek van leerlingen en meesters, waarbij de meesters ook altijd leerling zijn.
Het is allemaal niet zo absoluut wat nu precies het niveau is van je vioolspel.
Muziek kent veel verschillende kanten en vaardigheden, zoals gehoorontwikkeling, muzikaliteit, repertoire, speltechniek, samenspelvaardigheden, theorie kennis en meer. Je niveau is het samenkomen van al deze aspecten. Binnen bijvoorbeeld speltechniek zijn er ook weer verschillende vlakken, zoals intonatie, streektechniek, toonvorming etc.
Sommige mensen herkennen en produceren ritmes beter, anderen zijn beter in het herkennen van intervallen. Sommige mensen spelen solo beter, anderen functioneren door ervaring juist heel goed in een orkest of kamermuzieksetting. Alles kent weer andere handigheden.
Om je toch een idee te geven welke vaardigheden bij welk niveau horen, publiceer ik onderstaand het ESTA-leerplan.
Dit is als het ware een curriculum voor violisten met beschreven vaardigheden en repertoire. Nu gaat het er natuurlijk om HOE je het repertoire speelt. Als je een makkelijker stuk bijvoorbeeld heel erg goed kunt spelen, heb je wellicht een hoger niveau dan iemand die een moeilijker stuk heel slordig speelt.
Ik hoop dat dit nuttig voor je is, maar plaats het vooral in perspectief.
Het is belangrijk te beseffen dat iedereen op elk niveau zijn/haar eigen uitdagingen kent en dat we allemaal een individuele weg bewandelen. Probeer jezelf vooral te vergelijken met jezelf een jaar geleden en niet met anderen.
Leerplan voor viool en altviool
Bron: ESTA Nederland
De leerfasen
A-fase: de voorbereiding
duur: 1 à 2 jaar, afhankelijk van leeftijd en aanleg
leerstof: een hoofdzakelijk auditieve didactiek, met vele algemeen muzikaal vormende elementen.
N.B. Het staat de leerling vrij om in deze fase naast de instrumentale les ook een aparte AMV-cursus te volgen. Dit is echter niet noodzakelijk.
Doel van de voorbereidende en auditieve fase is een basis te leggen voor musiceervreugde, waarop het spel ontwikkeld kan worden.
specificatie van de leerstof:
– stemmen van het instrument
– ontwikkeling innerlijk gehoor
– ontwikkeling ritmegevoel
– voorbereidend motorisch onderwijs met inbegrip van lichaamshouding en houding van instrument en strijkstok
– bevordering van vrijheid van beweging van de linkerhand door middel van eenvoudig flageoletspel, glissandi, enz.
– elementair toonladderbegrip en -spel, uitgaande van hoge tweede vinger
– streek met inbegrip van eenvoudige stokindeling
– eenvoudig melodisch spel, gebaseerd op kinderliederen enz.
– voorbereidend notenlezen
– improvisatie
– kennismaking met toonvorming en dynamiek
– kennismaking met eenvoudige muzikale structuren
minimum-lestijd: 45 minuten per week. Deze fase leent zich goed voor een groepsles van 2 of 3 leerlingen.
samenspel: Het verdient aanbeveling om de beschikbare lestijd te splitsen in een deel motorische en instrumentale scholing. Voor het samenspel verdient het aanbeveling extra lestijd beschikbaar te stellen, verspreid over de week.
De eindtermen van de A-fase
muziekleer en auditieve toepassingen:
– notatie en toonstelsel herkennen van elementair muziekschrift ter ondersteuning van de auditieve vorming
– gehoorontwikkeling zie ‘notatie en toonstelsel’
– maat en ritme gevoel hebben voor 2- en 3-delige maatsoorten
– melodiebouw, frasering, vormen zich bewust zijn van de muzikale zinsbouw en het kunnen aangeven van frasering
– uitvoeringsaanwijzingen eerste beginselen van articulatie d.m.v. elementaire streeksoorten, en van gevoel voor tempo en dynamiek
instrumentaal-auditieve toepassingen:
– improvisatie bijvoorbeeld: afsluitend beantwoorden van muzikale vraagzin, naspelen van eenvoudige ritmische patronen
– muzikaal voorstellingsvermogen facultatief:
het van buiten spelen van een stuk naar eigen keuze
instrumentale vaardigheid:
– toonladders het uit het hoofd spelen van de majeurtoonladders G, D en A over één octaaf
– etudes eenvoudige streken
– voordrachtstukken zie voorbeelden uit de repertoirelijst
muzikale uitdrukking en beleving:
te beoordelen op de algemene instrumentaal-technische uitvoering en aspecten als ritmiek, vorm, frasering, agogiek en nuancering, met name in dynamiek en articulatie
repertoire-lijst:
Er worden nog repertoire-voorbeelden gezocht, waarin bovenstaande aspecten voorkomen. Het is de bedoeling om het raamleerplan zodanig vorm te geven, dat het mogelijk wordt om systematisch nieuwe, geactualiseerde repertoire-lijsten voor de verschillende fasen toe te voegen.
B-fase: aanvangsonderwijs en consolidatiefase
duur: 3 jaar, afhankelijk van leeftijd en aanleg
leerstof: het begin van een methodische fase via notenbeeld en het aanleren van eenvoudige technieken en speelvaardigheid, deels in samenspel-activiteiten.
specificatie van de leerstof:
– eenvoudige toonladdertechniek over een of twee oktaven met inbegrip van drieklanken
– aanleren en uitwerken linkerhand, waarbij de belangrijkste vingerpatronen aan bod komen
– ontwikkeling van basisstreken als détaché, legato, martelé, staccato en spiccato
– snaarwisseling
– eerste opzet dubbelgreeptechniek
– voorbereidend positiespel en vibrato
– muzikale ontwikkeling: bijvoorbeeld door middel van eenvoudig voordrachtsmateriaal, etudes en improvisatie, voorspeeloefeningen en samenspelactiviteiten
– bewuste kennismaking met dynamiek, toonkleuring (contactplaats strijkstok/snaar enz.)
– primavista-spel
– kennis van voortekens, tonaliteitsbesef
– samenspeltechniek; bijvoorbeeld meerstemmig spel en reageren op de dirigent
minimum-lestijd: 30 minuten per week, bij voorkeur in individuele les.
samenspel: het verdient aanbeveling om naast de instrumentale ‘leer’les ook deel te nemen aan homogeen samenspel o.l.v. een strijkdocent.
De eindtermen van de B-fase
muziekleer en auditieve toepassingen:
– notatie en toonstelsel het kunnen lezen van het muziekschrift in de sleutel van het eigen instrument tot en met 3 kruizen en 3 mollen
– gehoorsontwikkeling zie ‘notatie en toonstelsel’
– toonladders inzicht in de bouw van de majeur- en mineurtoonladders tot en met 3 kruizen en 3 mollen.
– intervallen inzicht in de diatonische intervallen rein, klein en groot
– accoorden inzicht in de bouw van de grote en kleine drieklank in grondligging.
– maat en ritme inzicht in 2- en 3-delige maatsoorten
kennis van veel voorkomende verdelingen van de kwartnoot, gepuncteerde figuren enz., af te leiden van het te spelen repertoire
– melodiebouw, frasering, vormen inzicht in muzikale zinsbouw.
– uitvoeringsaanwijzingen articulatie: legato, staccato, portato, marcato, …..
dynamiek: stabiele dynamiek (pp/ff) en overgangs-dynamiek (cresc., decresc., dim.)…..
tempo: de vijf hoofdgroepen
herhalings- en verwijzingstekens
instrumentaal-auditieve toepassingen:
– prima-vista ritmisch/melodisch niveau-aanduiding …..
– improvisatie in muzikale dialoog met docent, voortbouwend op het niveau van de A-fase
– muzikaal voorstellingsvermogen verplicht: het van buiten spelen van een stuk naar eigen keuze;
facultatief: het van buiten spelen van een kort fragment, dat vooraf wordt ingezien, of …..
het op het gehoor kunnen naspelen van een eenvoudige melodie
instrumentale vaardigheid:
– toonladders het uit het hoofd spelen van de majeur- en mineur-toonladders in de eerste positie, te weten:
viool: G-, C-, en A majeur over twee octaven. F majeur over één octaaf, Bes majeur over twee octaven; a-, d-, en g mineur over één octaaf (harmonisch en melodisch). De bij deze toonladders behorende drieklanken in grondligging.
altviool: C-, F-, en D majeur over twee octaven. Bes majeur over één octaaf, Es majeur over twee octaven; d-, g-, en c mineur over één octaaf; bijbehorende drieklanken in grondligging.
cello: C-, G-, D en F majeur over twee octaven; c-, g- en d mineur over twee octaven.
– gebroken accoorden gebroken drieklanken over de majeur- en mineurtoonladders in de eerste positie
– etudes zie voorbeelden uit de repertoirelijst
– voordrachtstukken zie voorbeelden uit de repertoirelijst
muzikale uitdrukking en beleving:
te beoordelen op de algemene instrumentaal-technische uitvoering en aspecten als ritmiek, vorm, frasering, agogiek en nuancering, met name in dynamiek en articulatie
repertoire-lijst:
zie opmerking bij A-fase- voordrachtstukken
C-fase: de leerfase
duur: 3 à 4 jaar
leerstof: uitbouw van de in de B-fase genoemde vaardigheden: verdere ontwikkeling van streektechniek, positiespel en stijlbesef.
specificatie van de leerstof:
– toonladders en accoorden tot en met de derde positie
– ontwikkeling van vibrato
– tweede en derde positie met inbegrip van positie wisselen
– uitbreiding streektechniek door middel van speciaal oefenmateriaal, toepassing streektechniek in muzikale context
– dubbelgreeptechniek
– ontwikkeling van stijlbesef wordt gestimuleerd door veel voordrachtsmateriaal
– ornamentiek in samenhang met het repertoire
minimum-lestijd: individuele les van 40 minuten.
samenspel: deze leerfase leent zich goed om naast de instrumentale les te musiceren in een strijkersensemble en/of een heterogeen (muziekschool)orkest.
De eindtermen van de C-fase
muziekleer* en auditieve toepassingen:
– notatie en toonstelsel het kunnen lezen van het muziekschrift in de sleutel van het eigen instrument en in de omvang van het eigen instrument
– gehoorsontwikkeling het ten gehore brengen van een bij het niveau passende voorbereide solfège
– toonladders inzicht in de bouw van de majeur- en mineurtoonladders
– intervallen inzicht in de diatonische en chromatische intervallen binnen het octaaf
– accoorden inzicht in de bouw van de grote, kleine en verminderde drieklank, en het dominant-septiemaccoord en het verminderd-septiemaccoord
– maat en ritme aan de in de B-fase genoemde maatsoorten worden de regelmatige en de onregelmatige toegevoegd
– melodiebouw, frasering, vormen inzicht in de grondbeginselen van de vorm- en melodieleer aan de hand van het te spelen repertoire
– uitvoeringsaanwijzingen verdere ontwikkeling betreffende articulatie, dynamiek, tempo en karakternamen aan de hand van het te spelen repertoire
– versieringen af te leiden van het te spelen repertoire
– orkestscholing inzicht in de samenstelling van het symfonie-orkest
– receptief inzicht (facultatief) enig inzicht in de ontwikkeling van de Westerse muziek, aan te bieden in aparte cursussen
instrumentaal-auditieve toepassingen:
– prima-vista ritmisch zie voorbeelden
– prima-vista melodisch zie voorbeelden
– improvisatie in muzikale dialoog met docent binnen een enkelvoudige liedvorm in majeur en mineur.
– muzikaal voorstellingsvermogen het van buiten spelen van een kort melodisch fragment, dat vooraf wordt ingezien, passend bij het niveau.
– transpositie van een bekende melodie of speelstuk, passend bij het niveau
instrumentale vaardigheid:
– toonladders het uit het hoofd spelen van de majeur- en mineur-toonladders tot en met de derde positie, te weten:
viool: C majeur (tweede positie), G-, B-, Bes-, As- majeur over twee octaven; a- en d-mineur over twee octaven (derde positie), b mineur over twee octaven, c mineur over twee octaven (tweede positie). bijbehorende drieklanken in grondligging.
altviool: F- (tweede positie), C-, E-, Es-, D-, en Des majeur over twee octaven; d-, g-, e-, en es mineur over twee octaven (harmonisch en melodisch).
cello: alle toonladders over twee octaven, majeur en mineur met verschillende streeksoorten.
– gebroken accoorden gebroken drieklanken over de majeur- en mineur-toonladders tot en met de derde positie
– etudes zie voorbeelden uit de repertoirelijst
– voordrachtstukken zie voorbeelden uit de repertoirelijst
muzikale uitdrukking en beleving:
te beoordelen op de algemene instrumentaal-technische uitvoering en aspecten als ritmiek, vorm, frasering, agogiek en nuancering, met name in dynamiek en articulatie
repertoire-lijst:
zie opmerking bij A-fase- voordrachtstukken
* Het verdient aanbeveling de muziektheorie aan te bieden in de vorm
van cursussen van tenminste 1 uur per week.
D-fase: de gevorderde amateurmusicus
duur: tenminste 3 jaar
leerstof: verdere ontwikkeling van speeltechnische vaardigheden en artistieke uitdrukking en beleving, tot het niveau van de zelfstandige amateurmusicus.
Voor talentvolle ambitieuze leerlingen kan een aparte leerroute worden uitgezet ter voorbereiding op het toelatingsexamen conservatorium.
specificatie van de leerstof:
– toonladder- en accoordentechniek over drie oktaven, gebroken tertsen, chromatiek, dubbelgreeptechniek; terts, sext, oktaaf
– hogere posities
– uitbreiding streektechniek; bijv. détaché, legato, son filé, portato, martelé, staccato, spiccato, collé, sautillé, ricochet.
– aanleren van kunstmatige flageoletten en eventueel kwart- en kwintflageoletten
– kennisneming van harmonische functies en muzikaal vormbesef*
– stimuleren van persoonlijke interpretatie; bijvoorbeeld het zelf kunnen voorzien van vingerzettingen en streken en het gebruik van vibrato overeenkomstig de stijl van de muziek
– leren toepassen van alle samenspelaspecten, zoals die voorkomen in bijvoorbeeld het strijkkwartet
* Het verdient aanbeveling de muziektheorie aan te bieden in de vorm van cursussen van ten minste 1 uur per week.
minimum-lestijd: individuele les van 45 minuten
samenspel: naast deelname aan een strijkensemble of muziekschoolorkest is het niveau bereikt om te spelen in gevorderde regionale (jeugd)symfonie-orkesten.
De eindtermen van de D-fase
muziekleer* en auditieve toepassingen:
– notatie en toonstelsel het kunnen benoemen van noten in een willekeurig muziekstuk
– gehoorsontwikkeling het ten gehore brengen van een bij het niveau passende voorbereide solfège.
– toonladders inzicht in de bouw van de majeur-, mineur- en chromatische toonladders
– intervallen inzicht in de diatonische en chromatische intervallen en hun omkeringen
– accoorden inzicht in de bouw van de grote en kleine, verminderde en overmatige drieklank in grondligging en omkeringen, en enkele veel voorkomende septiemaccoorden
– maat en ritme inzicht in de hoofd- en onderverdeling van de gebruikelijke regelmatige en onregelmatige maatsoorten
– melodiebouw, frasering, vormen globale kennis en inzicht in veel voorkomende muzikale vormen zoals liedvormen, rondovorm, variatievorm, sonatevorm en polyfone vormen aan de hand van het repertoire
– uitvoeringsaanwijzingen inzicht in alle gebruikelijke tempo- en karakter-aanduidingen, termen en tekens voor dynamiek, articulatie, herhaling en verwijzing en afkortingen.
– versieringen af te leiden van het te spelen repertoire
– orkestscholing globale kennis van en inzicht in de muzikale functies van de meest voorkomende instrumenten
– receptief inzicht (facultatief) het kunnen geven van een algemene karakteristiek van de ontwikkeling van de kamermuziek en de symfonische muziek. Het vervaardigen van een werkstuk (scriptie)
instrumentaal-auditieve toepassingen:
– prima-vista ritmisch zie voorbeelden
– prima-vista melodisch zie voorbeelden
– improvisatie het instrumentaal improviseren in majeur en mineur, eventueel modulerend
– muzikaal voorstellingsvermogen het van buiten spelen van een kort melodisch fragment, dat vooraf wordt ingezien, passend bij het niveau.
– transpositie van een bekende melodie of speelstuk, passend bij het niveau.
instrumentale vaardigheid:
– toonladders viool: in principe het uit het hoofd spelen van alle toonladders t/m 4# en 4b over drie octaven; drieklanken met omkeringen; dominant septime accoord. Dit met verschillende streeksoorten.
altviool: in principe het uit het hoofd spelen van alle toonladders t/m 4# en 4b over drie octaven; drieklanken met omkeringen; dominant septime accoord. Dit met verschillende streeksoorten
cello: in principe uit het hoofd spelen van alle toonladders over 3/4 octaven; drieklanken met omkeringen. Dit met verschillende streeksoorten gebroken drieklanken en vierklanken uit het materiaal van de voorgeschreven toonladders
– etudes zie voorbeelden uit de repertoirelijst
– voordrachtstukken zie voorbeelden uit de repertoirelijst
muzikale uitdrukking en beleving:
te beoordelen op de algemene instrumentaal-technische uitvoering en aspecten als ritmiek, vorm, frasering, agogiek en nuancering, met name in dynamiek en articulatie
repertoire-lijst:
zie opmerking bij A-fase- voordrachtstukken
Beoordelingsformulier
Naam van de kandidaat:
Geboortedatum:
De kandidaat doet examen voor het instrument: diploma A / B / C / D
Datum examen:
Programma: solo / met begeleiding
Commissie:
Muziekleer en auditieve toepassingen
opmerkingen / adviezen
u algemene muziekleer (vanaf B)
u vorm, structuur, harmonie
u muzikaal voorstellingsvermogen
– prima-vista
– improvisatie
– toonvoorstellingsvermogen
Instrumentale vaardigheid
u intonatie / toonkwaliteit
u techniek
– toonladders/akkoorden
– etudes
u voordrachtstukken
u samenspel (vanaf C)
Muzikale uitdrukking en beleving
u instrumentaal-technische uitvoering
Totaal geslaagd / afgewezen
Bij de voorbereidende fase (leerfase A) verdient het aanbeveling om een beschreven beoordeling te geven.
Viool
A fase
Eigen materiaal gebaseerd op
internationale volks en kinderliedjes
(ook Nederlandse)
Groeps en technisch materiaal
G. SILVAY
Colourstrings
A. SCHILT
Aanloopje
E. SAßMANNSHAUS
Früher Anfang I
S. SUZUKI
Vioolmethode I
M. PINKSE
Spelenderwijs viool leren
spelen (bew. Suzuki)
M. COHEN
– Egbert’s circus games
– The adventures of Egbert
– Postcards of Egbert
R. ZWARTJES
Een regenboog van snaren
S. JOHNSON
Young strings in action I
(Rolland methode)
S. NELSON / C. ELLIOT / A. THORNE
The essential stringmethod
W. FEADLER
Haren op snaren I
S. NELSON
– Tetratunes
– Right from the start
– Tetratunes
ROLLAND / FLETCHER
New tunes for strings I
S. NELSON
Flip-a-rhythm 1 & 2
M. DUPONT
Vioolboek I
L. METZ
Vioolmethode
R. BRUCE / WEBER
Die fröliche violine I
R. ZWARTJES
Progressieve methode voor de
individuele en groepsles I
SANDOR / JARDANYI / SERVANSZKY
Violinschule I (ook fase b)
G. SILVAY
Scales for children
Aanvullend Solomateriaal
C. ANDRIESSEN
Little Things for open stringsI
K. & H. COLLEDGE
– Steppingstones
– Waggonwheels
S. BOTTEMA
25 Stukjes voor viool en piano
J. LOVELL
Tuning up
P. DE KEYSER
Violin playtime 1+2
G. SILVAY
Sonate boek deel I
F. DINN
– First violin tunes
– My violin tunes
WILSON / RANGER
Stringpops
A. CARSE
First string tunes
(ook fase b)
Kamermuziek
S. NELSON
– Tunes you know 1+2
– Together from the start
– Two in one
B fase
Groeps en technisch materiaal
THE ESSENTIAL STRING METHOD II
SAßMANNSHAUS II & III
BRUCE/WEBER II
ZWARTJES II
FEADLER II
ROLLAND/FLETCHER II
DUPONT II
FLIP–A-RYTHM 3+4
SANDOR II & III
SUZUKI II & III
METZ II & III
E. DOFLEIN
Das Geigenschulwerk I & II
S. NELSON
Stringsongs
P. DE KEYSER
Violin playtime studies
M. COHEN
Scaley monsters
Superstudies I
R. ENTEZAMI
Melodische etuden
R. PRACHT
Etudes opus 15, I & II
F. WOHLFAHRT
– Etudes opus 45 deel l
– Elementar etuden opus 54
H. SITT
Etuden opus 32 deel I
J. RÖNTGEN
Toonladders en accoorden
BLOCH
Tonleiterschule opus 5
(gedeeltelijk fase C)
L. WILLEMS
Dubbelgrepen voor viool
Aanvullend Solomateriaal
P. BLEYSWIJK
De beste maatjes
S. NELSON
Piece by piece 1+2
E. van EBBENHORST TENGBERGEN
– Als 1000 sterren schijnen
(St Nicolaas & kerst liedjes)
– Kleine suite
K. COLLEDGE
– Fast forward
– Shooting stars
F. KÜCHLER
Concertino opus 11
E. HUWS JONES
The young violinists early
music collection
M. COHEN
Classic Carse I (verzamelde
stukjes van A. Carse)
A. CARSE
Fiddle Fancies
J. HOOK
Sonate in G
P. DE KEYSER
– Playtime III
– The young violinists
repertoire 1+2
G. PERLMAN
– Indian concerto
– Concertino in a
M. COHEN
Superpieces
R. PRACHT
Der Kleine Künstler
O. RIEDING
– Rondo in G
– Concert in b opus 35
– Concert in G opus 34
– Concert in D opus 36
E. ELGAR
6 Easy pieces
L. METZ
Samenspel II & III
A. VIVALDI
Concert opus 7 no 2
(Poolse uitgave)
C. NORTON
Microjazz for starters
M. MOWER
Junior musical postcards
(met begeleidings cd)
H. BADINGS
Fiddler and his mate
P. WATERFIELD
Gypsyjazz
A. KOMAROWSKI
– Concertino in G
– Concert no III in D
G. LENKEI
Violinmusic for beginners I
A. JANSCHINOW
Concert op 15
(in Russische stijl)
J. REULAND
Concertino
A. REITER
Kleines Konzert
W. FEADLER
12 Fiddle tunes
B. MARTINU
Intermezzo
B. BARTOK
For children
C. DANCLA
Petit école de la mélodie I
J. PEPUSCH
Sonate in G
BAKLANOVA
Sonatina
P. JARDANYI
Concertino
A. CURCI
Ciarda
GRETCHNANINOFF
In aller Frühe
H. MILLIES
Concertino in de stijl van Mozart
F. SEITZ
Concerten in D op 22 en G op 13
Kamermuziek
E. SAßMANNSHAUS
– Spielbuch für Streicher
– Weihnachtsbuch
S. NELSON
– Pairs
– Threes
– Fours
– Tunes for my string quartet
– Tunes for my string trio
G. FARMER
Four violins at play
H. BADINGS
Triocosmos I t/m X
G. DALE
– Fiddlers Three (3 violen)
– 2 String quartets
D. VINDEN
Two-part hearing devellopment
(2 stemmige fragmenten uit de muziekliteratuur waaronder veel canons)
B. BARTOK
Enkele vioolduo’s
Vioolduo’s van PLEYEL, GEBAUER, KALLIWODA
Serie: KAMMERMUSIK FÜR ANFÄNGER (Musica Budapest)
2 violen, viool / alt, viool / cello / 3 violen, 2 melodieinstrumenten en basso continuo
E. HUWS-JONES
Jigs, reels and hornpipes
(variabele bezetting ook viool, piano)
C fase
Groeps en technisch materiaal
S. NELSON
– Moving up
– Moving up again
– Technitunes
N. MACKAY
– Tweede positie
– Derde positie
– Position changing
E. SAßMANNSHAUS
Früher Anfang IV
BRUCE / WEBER III
Y. GERINGAS
Shifting
SANDOR
– Violinschule IV a (2de positie)
– Violinschule IV b (3de positie)
L. METZ
Het positiespel
Deel 1(2de positie)
Deel 2 (2de positie + wisseling)
Deel 3 (1ste t/m 3de positie)
R. ZWARTJES
Positiespel (2de t/m 7de positie)
E. DOFLEIN
Das Geigenschulwerk III
(2de & 3de positie)
R. PRACHT
Etudes opus 15 deel III
SUZUKI deel IV
F. WOHLFAHRT
Etudes opus 45 deel II
M. COHEN
Superstudies II
BLOCH
Tonleiterschule
L. WILLEMS
Dubbelgrepen voor viool
KAYSER
Etuden opus 20 deel I
POILLEUX
20 Etudes
J. DONT
Etudes opus 38 A/B
H. SITT
Etudes op 32
deel II (2de 3de 4de 5de positie)
deel III (positie wisseling)
J. VENZL
Lagenschule op 78
(2de t/m 7de positie)
Aanvullend Solomateriaal
B. BARTOK
Für Kinder
F. KÜCHLER
Concertino opus 12
Concertino opus 15
(stijl van Vivaldi}
L. METZ
Samenspel deel III
A. KOMAROVSKY
Kinderalbum
J. PEPUSCH
sonate in G
G. LENKEI
Violinmusic for beginners II
H. MILLIES
Concertino in de stijl van Mozart
F. SEITZ
Concert op 22, opus13
C. DANCLA
Petit ecole de la melodie I&II
BAKLANOVA
Sonatine
O. RIEDING
Concert opus 21 (hongaars)
A. SERIO
Allegro giocoso
C. BOHM
Perpetuum mobile
C. NORTON
Microjazz
GRETCHANINOFF
In aller Frueh
L. PORTNOFF
Russische fantasie no 2
Concert opus 13-14
B. MARTINU
Sonatine
L. ORTHEL
Kleine Suite
E. HUWS JONES
Got those position blues?
S. NELSON
S. Nelsons Baroque violinist
CURCI
Ciarda
G. BACEWICZ
Concertino
A. VIVALDI
– Concert op 3 no 3 in G
– Opus 3 no 8 + 11
– Opus 3 no 9 in D
– Concert opus 3 no 6 in a
– Dubbelconcerten in a & d
D. KABALEVSKY
Albumstücke
A. CORELLI
Sonates (keuze)
G.F. TELEMANN
Sonatines
F. FIOCCO
Allegro
G.F. HÄNDEL
Sonate in F
H. BOSMANS
Arietta
A. KOMAROWSY
Concert in A
F. SCHUBERT
Sonatine in D
Kamermuziek
G.F. TELEMANN
Concert in D (4 violen)
J. HOOK
Trio in D
SZOKOLAY
Hungarian children songs
(2 en 3 violen)
VIOOLDUO’S
BACH, MOZART, HANDEL, BARTOK, HINDEMITH,
BERIO
H. BADINGS
Trio cosmos X XI XII XIII
L. METZ
Moderne vioolduetten
(samenspel deel IV)
A. PEJTSIK
Violin Trio’s (ook 2 violen + alt, of 2 violen + cello)
S. NELSON
Quartet Club I & II
W. FORBES
Easy Stringquartets
E. HUWS JONES
– Sevdah (muziek uit Bosnie)
– American fiddler
– The Ceilidh collection
– Jazz, blues & ragtimes
W.A. MOZART
Kwartet K V 80 rondo
D fase
Groeps en technisch materiaal
S. NELSON Keytunes
V. SANDOR (hogere posities)
V. SUZUKI
L. METZ
Positiespel IV (4de positie)
E.V. DOFLEIN (hogere posities)
F. KAYSER
Etudes opus 20 deel II
M. COHEN
– Technique takes off
– Technique flies high
C. DANCLA
Etudes opus 68 (2 violen)
J. VENZL
Lagenschule
O. SEVCIK
– 40 variaties op 3
– opus 1 Schule der violin technik
deel 1-2- 3
– opus 1 deel 4 dubbelgrepen
– opus 2 deel 1 t/m 6 streektechniek
T. ORZAGH Toonladders
C. FLESCH
Das Skalensystem
FEIGERL (Rados)
24 viooloefeningen
E. POLO
Dubbelgreep etudes
H. SITT
– Etudes op 32 deel II III en IV
(hogere posities)
– Opus 32 deel V dubbelgreepetudes
J.F. MAZAS
– Etudes speciales opus 36
– Etudes brillants opus 36 no II
J. DONT
Etuden opus 37
B. MARTINU
Ritmische etuden
R. KREUTZER
42 etuden
Keuze uit
FIORILLO, RODE ,
DONT opus 35,
WIENIAWSKI opus 18,
GAVINEIS
Aanvullend Solomateriaal
A. VIVALDI
Concert in g opus 12 no 3
A. SUGAR
Concertino
PETRI
Short Wave Tunes
E. SEVERN
Poolse Dans
F. SEITZ
Concert opus 12 in g
P. JARDANYI
Hongaarse dans
M. LYNARSKI
Mazurka
S. NELSON
S. Nelsons Romantic violinist
M. MOWER
Musical postcards
(met begeleidings cd)
H. GODRON
Suite de 5 pieces
E. ELGAR
– Salut d’amour
– Chansons de matin et de nuit
C. DANCLA
Air Varié opus 8
F. KREISLER
Liebesleid / Liebesfreud
J.S. BACH
Concert in d voor 2 violen
O. RIEDING
Concerten opus 24 + 25
W. FORBES
Classical and
romantic pieces III + IV
A. DVORAK
Sonatine opus 100
J. HAYDN
Concert in G
W. WIJDEVELD
– Kleine suite
– Sonatine simple
L. ORTHEL
Capriccio
L. BOULANGER
Nocturne
P.I. TSCHAIKOFSKY
Barcarolle
G. BACEWICZ
Caprice
G.F. TELEMANN
Solo Fantasieën
B. BARTOK
– An evening in the village
– Roemeense Volksdansen
G.F. HANDEL
Sonates g, D
F. SCHUBERT
Sonatines
F. SCHUBERT
Die biene
J.S. BACH
– Concert in a,
– Concert in E
J. SVENDSEN
Romance
H. WIENIAWSKI
2 Mazurka’s
W.A. MOZART
Concert KV 211 216
E. MONTI
Czardas
O. RIEDING
Concert opus 7 / opus 5
F. KREISLER
Sicilienne en rigaudon
ACCOLAI
Concert
W. TEN HAVE
Allegro brillante
J. MASSENET
Méditation de Thais
STUDIE CONCERTEN:
Keuze uit: VIOTTI, RODE, KREUTZER, de BÉRIOT
W.A. MOZART
Keuze uit sonates
PUGNANI / KREISLER
Preludium en allegro
H. KOX
Sweers de Landassuite
L. VAN BEETHOVEN
– Romance in F
– Romance in G
– Keuze uit sonates
J. BRAHMS
Hongaarse dansen
A. DVORAK
Romantic pieces
F. MENDELSOHN
Concert in d
F. DRDLA
Souvenir
DIE ZIGEUNERGEIGE
(Verzamelbundel)
G. TARTINI
Sonate in g
H. WIENIAWSKI
– Kujawiak
– Legende
CURCI
Concertino brillante
B. SMETANA
Aus der Heimat
J.S. BACH
Delen uit solosonates
R. SCHUMANN
Sonate in a opus105
A. VIVALDI
– De Herfst
– De Lente
P. DE SARASATE
– Malaguena
– Romanze Andaluza
F. SCHUBERT
Duo
E. BLOCH
Nigun
D. KABALEVSKY
– Concert opus 48
– Improvisation opus 21,1
H. VIEUXTEMPS
Ballade en polonaise
E. LALO
Symfonie Espagnole
F. MENDELSOHN
Concert in e
M. BRUCH
Concert in g
Kamermuziek
H. ANDRIESSEN
Strijkkwartet “L’indifferent”
KEUZE uit HAYDN KWARTETTEN
G.F. TELEMANN
Concert in A (4 violen)
TRIOSONATES van
CORELLI, TARTINI, HANDEL en andere barok componisten
H. BADINGS
Triocosmos XIV, XV, XVI
ARRIAGA
3 Kwartetten
W.A. MOZART
KV 421, 590, 464, e.a.
J. HAYDN
Keuze uit pianotrio’s
F. SCHUBERT
Kwartet in Es
L. VAN BEETHOVEN
Kwartetten opus 18 keuze
Toetsvoorbeelden
A fase
geen toetsing
B fase
Voorbeeld I
Keuze uit toonladders en drieklanken
Keuze uit R. Pracht opus 15 deel I of II
O. Rieding – Rondo in G
A. Komarowski – Concert in G
Voorbeeld II
Toonladders en accoorden
Wohlfahrt opus 45 deel I keuze
Jardanyi – Concertino
Curci – Ciarda
C fase
Voorbeeld I
Keuze uit toonladders en drieklanken
Keuze uit M.Cohen Superstudies II
L.Orthel – Kleine Suite
A. Vivaldi – Concert in G opus 3 no 3
Voorbeeld II
Toonladders en drieklanken
Keuze uit Poilleux etudes
Telemann – Sonatine
O. Rieding – Hongaars concert
D fase
Voorbeeld I
Keuze uit toonladders en accoorden
Keuze uit Mazas – Etudes spéciales
F Schubert – Sonatine in D
Severn – Poolse dans
Voorbeeld II
Toonladders en accoorden
Keuze uit Kreutzer – Etudes
Wieniawski – Legende
Vivaldi – de Herfst
Altviool
A fase
Eigen materiaal gebaseerd op
internationale volks en kinderliedjes
(ook Nederlandse)
Groeps en technisch materiaal
S. NELSON, K. ELLIOT,
G. HOWARD, A. THORNE
The essential stringmethode,
Viola I
E. SAßMANNSHAUS
Früher Anfang auf der Bratsche
Band 1
L. METZ
Altvioolmethode deel I
(ook fase B)
S. SUZUKI
Viola school I
S. JOHNSON
Young Strings in action I
P. ROLLAND
Action studies
S. FLETCHER
New tunes for strings I
S. NELSON
– Right from the start
– Tetratunes
R. Bruce-Weber
Die fröhliche Viola, deel 1
(ook fase B)
Aanvullend Solomateriaal
J. LOVELL & G. REEKS
Tuning up
K. COLLEDGE
– Steppingstones
– Waggonwheels
H. HUWS JONES
The really easy violabook
H. HUWS JONES
Red Parrot green parrot
WILSON / RANGER
Green string pops
M. DAWE
Traveltunes
P. DAVEY
Abracadabra viola
D. WIDDICOMBE
40 folksongs for viola
Kamermuziek
GRAHAM-JONES
– Strings together Set I
open strings
– Set II Easy first position
(beiden strijkorkest + piano)
S. APPLEBAUM
Duets for strings deel I, 2 alten
B fase
Groeps en technisch materiaal
The essential stringmethod II
P.C. HERFURTH
A tune a day,
for viola Book I & II
S. APPLEBAUM,
Stringbuilder I & II
E. SAßMANNSHAUS
Früher Anfang auf der Bratsche,
Band II & III
S. JOHNSON
Young strings in action II
S. SUZUKI
Violaschool II & III
(Gedeeltelijk met positiespel)
S. FLETCHER
New Tunes II
S. NELSON
Stringsongs
R. PRACHT
Etuden op 15 voor altviool,
bewerking van deel I en II van het vioolboek
A. SEYBOLD
Leichte Etüden für Viola.
A. CARSE
Preliminary exercises
(toonladder en drieklank oef., vingeroef.)
R. HOFMANN
First studies
S. APPLEBAUM
Building technic with beautiful music I & II
M. COHEN
Superstudies I
A. CARSE
First Studies
F. WOHLFAHRT
Etudes opus 45 deel I, opus 54
H. WHISTLER
Elementary scales and bowings (verkrijgbaar met pianobegeleiding)
L. METZ
Altvioolmethode II
Aanvullend Solomateriaal
K. COLLEDGE
– Fast Forward
– Shooting stars
S. NELSON
Piece by piece 1& 2
M. WILKINSON
Viva Viola
M. WILKINSON / K. HART
First repertoire for viola
B. BARRELL
A Pageant of pieces,
F. BRODSKY
Old music for the viola
P. DOKTOR
First solos for the Viola player, bevat ook duo’s voor 2 alten
E. ELGAR
Six very easy pieces, opus 22.
L. ROOD
Old dances for young violas ook fase III
C. NORTON
Microjazz for starters
F. KÜCHLER
Concert opus 11
O. RIEDING
Concert opus 35
D. JONES
Three Pieces for viola & piano.
R. VALENTINE
Sonate in a
Kamermuziek
A. HOFFMANN
Tanzbüchlein für zwei Bratschen
P. CHÉDEVILLE L’AINÉ
Fröliche tanze fur 2 Bratschen
(bew. E. Saßmannshaus)
S. APPLEBAUM
Beautiful music for two string instruments, 2 Violas,
volume 1& 2
S. NELSON
– Tunes for my stringquartet
– Tunes for my stringtrio
E. HUWS JONES
The 12 days of Christmas
(2 alten)
W. DRATHS
Morgen kommt der
Weihnachtsmann (2 alten)
KAMMERMUSIK FÜR ANFÄNGER duos voor viool & altviool
(ed. Musica Budapest)
(ook fase C)
STRINGCOMPANIONS
– I viool- altviool duo’s
– II (viool t/m 3de positie
alt 1ste positie)
J. KALLIWODA
Duos op 178 (2 alten)
I. PLEYEL
Duo’s op 8 (bew. 2 alten)
C fase
Groeps en technisch materiaal
F. DINN
Third-First (beginmethode in de 3de positie)
P. HERFURTH
A tune a day, for viola, book III
L. METZ III (eerste positie)
MACKAY
– Easy position tunes for viola
– Position changing for the viola
FORRER
Forrer’s Lagenpuzzle
(alle posities)
S. NELSON
– Keytunes
– Technitunes
S. APPLEBAUM
Second & fourth position stringbuilder
R. Bruce-Weber
Die fröhliche Viola, deel II
S. APPLEBAUM
Third & fifths position stringbuilder
E. SAßMANNSHAUS IV
S. SUZUKI IV
M. COHEN
Super studies for viola, deel II
H. WHISTLER
Introducing the positions, third & half positions
A. CARSE
Studies book III, first half & second positions
A. CARSE
Studies book IV, first-third position
F. WOHLFAHRT
Etudes opus 45 deel II
F. KAYSER
Etudes opus 20 I
S. APPLEBAUM
Building technic with beautiful music II, III
R. PRACHT (HABER)
Etüden für Bratsche opus 15
deel II, 2de & 3de positie
H. SITT
– 12 Etüden aus opus 32 (2de – 4de positie + wisseling) EES245
– 12 Etuden opus 32 (1- 5 de positie + wisseling) EES246
– 26 etuden opus 32 (2de – 5de positie + wisseling) EES6 70
– 20 dubbelgreep etuden opus 32 EES 669
BLUMENSTENGEL
24 Etudes op 33
NOVELLO
Scales
H. WHISTLER
Intermediate Scales and bowings
J. DAVIES
Improve your sightreading
R. HOFMANN
Melodic doublestop studies
M. COHEN
Violin – viola Quick change Lees en speeloefeningen in de alt & vioolsleutel
A. KOLÁR
Schule des Bratschenspiels für Anfanger I (1ste & 2de pos.)
Deel 2 (3de & 4de pos)
Grondige, erg technische methode (ed. Supraphon H 6791)
Aanvullend Solomateriaal
Concerten van:
– RIEDING opus 35 36
– BEER opus 47 ,81
– MOKRY in G
– SEITZ F opus 13 in G.
C. REINEKE
10 little Pieces opus 122
M. CORETTE
Sonate in Bes (Sch VAB 38)
B. HUMMEL
Albumblatt
P. RADMALL
Graded viola pieces volume II
l. MAY
Leichte originalsätze voor altviool en b.c of tweede altviool
B. HUMMEL
– Kleine Suite, opus 19c
(Simrock, Hamburg-London)
– Romanze opus 69d
– Sonatine nr I opus 35
– Sonatine opus 52a
E. HUWS JONES
Got those Position Blues (Faber Music)
J.S. BACH
Sonate in g (Scott viola repertory) Bew. F. Dinn
C. NORTON
Micro jazz for viola
GOLDSTEIN
Kleine praeludien (solo alt)
G.F. TELEMANN
Altvioolconcert in G gr
A. VIVALDI
Sonata in C.
(Nr. 6988 Schott & Co.)
H. HARRISON
Amazing solos
G.F. TELEMANN
Concerten voor 4 alten: No I in C, No 2 in G
G.F. TELEMANN
Concert voor twee altviolen & b c in G
J. VANHAL
Sonate in Es.
Diletto Musicale 544
H. POSER
sonatine opus 54
Kleine vortrags stücke
für Bratsche
Kamermuziek
I. PLEYEL
Duo’s opus 8
S. APPLEBAUM
Beautiful music (2 alten) IV
CHAMBERMUSIC FOR
BEGINNERS ed. Musica Budapest Viool- altduetten
L. MOGILL
12 Duets (Campagnoli, e.a 2. Alten)
J.J. FUCHS
Sonate (Kanon), voor 2 altviolen en b.c. (Melville: Belwin Mills, Kalmus, Chambermusic series 4763)
B. BARTOK
Keuze uit 44 duo’s
(bew W Primrose)
W.A. MOZART
12 duos KV 487 viool – alt
(oorsp. 2 hoorns)
S. NELSON
Quartet club I & II
S. HORN
The Sporades suite –
3 Griekse dansen voor
3 alten (Corda music publications)
D fase
Groeps en technisch materiaal
NOVELLO Scales
MOGIL Scales
O. SEVCIK
– Opus 1
– Opus 2 Parts 1,2 &3 (Streek)
– Opus 3 Forty variations
– Opus 8 (positiewisseling)
C. FLESCH
Das Skalensystem (viola)
S. APPLEBAUM
2nd & 4th position stringbuilder
S. APPLEBAUM
3rd & 5th position stringbuilder
H. WHISTLER
Introducing the positions
deel II 2de 4de & 5de positie
C. DANCLA Etudes op 68
S. SUZUKI Viola School.V
H. SITT
Etudes uit opus 32 (zie fase C)
A. KOLÁR II & III (5de t/m VII pos.)
H. SCHRADIEK
– School of violatechnique I vingeroefeningen
– School of violatechique II dubbelgreep oefeningen
O. SEVCIK
– Opus 1
Part 2. Exercises in the 2nd-7th Position, etc.
Parts 3 – 4. Exercises in Changes of Position & Double, Triple and Quadruple-Stopping, etc.
– Opus 2. Parts 1, 2 & 3. (streek)
– Opus 3. Forty variations (arr. Margaret Major)
A. UHL 30 Etuden
M. COHEN
Technique takes off! I
H. KAYSER
Etudes opus 20 deel II
J.F. MAZAS
Etudes Spéciales, opus 36 book I.
Etudes Brillantes opus 36
book II. I.
B. VOLMER
Viola- Etüden. Verzameling Mazas, Kreutzer maar ook veel ander materiaal & 12 vingervlugheid etudes
J. PALASCHKO
12 Studies, opus 55.
J. DONT Etudes opus 37
DAS STUDIUM DER VIOLA
30 ORIGINAL ETUDEN
B. BRUNI Bratschenschule
R. KREUTZER 42 Studies for viola
E. KREUZ
Selected studies for the viola. Book IV. Verzameling etuden van o.m. Kreutzer, Spohr, Fiorillo en Mazas.
L. PASCAL
25 Divertissements pour Alto. Naar thema gerangschikte etuden (éditions max Eschig, 48 Rue de Rome
Paris (8e) ). Mazas-achtig
J. PALASCHKO (keuze)
– Opus 77, 24 melodische etudes
– Opus 36, 20 studies
– Opus 49, 10 studies
F. FIORILLO (keuze)
31 selected studies
F. HOFMEISTER (keuze) Etudes
B. CAMPAGNOLI (keuze)
41 Caprices op 22
P. RODE (keuze) 24 Caprices
J. DONT Etudes op 35 (keuze)
Aanvullend Solomateriaal
J.S. BACH
Solosuites (oorspr. Cello)
G.F. TELEMANN
12 Fantasieën (L .Rood)
J. VON BIBER
Passacaglia
A. MINSKY
3 American pieces
L. TOEBOSCH
Solosonate
H. VIEUXTEMPS
Caprice
A. ROLLA
3 Pezzi
A. CHATSCHATURJAN
Solosonate
M. REGER
3 Suiten opus 131d
P. HINDEMITH
Sonate, für Bratsche allein opus 25 No. 1
J.S. BACH
Solosonates & partitas
(oorspr. solo viool)
KODALY / BACH
Fantasia chromatica
Altviool en piano
R. VAUGHAN WILLIAMS
Fantasia on Greensleeves
G.F. HANDEL
Sonate, Poolse uitgave van de vioolsonates in A – F – g
G. BENDA
Konzert in F-Dur.
T. SERNAS
Concert-etudes voor alt en piano (uitg. modus musiiki finland)
L. VAN DELDEN
Suite
HENNESY SWAN
Sonate Celtique. opus 62
B. MARCELLO
– Sonate in e-kl. (13366 B. Scott’s Söhne, Mainz)
– Sonate in G-gr. (24891.3 B. Scott’s Söhne, Mainz)
J.B. VANHAL
Sonate für Violine & Klavier opus 5 nr. 3 (Verlag Walter Wollenweber)
H. SITT
Album leaves opus 39
G.F. TELEMANN
Suite in D .Origineel voor cello + Strijkorkest
A. DVORAK
Sonatine opus 100 (bew. Hallmann/Gurgel)
J. KALLIWODA
6 Nocturnes
J.C. BACH (Casadesus)
Concert in c
J.S. BACH
Konzert Es-Dur. Voor altviool, strijkers en b.c. (Bärenreiter BA 5149)
J.G. GRAUN
Sonate in Bes
H. ANDRIESSEN
Sonatine in één deel (Broekmans en van Poppel 1553)
W. FLACKTON
3 sonaten
M. HAYDN
Concert voor orgel (klavecimbel) altviool en strijkers
P. HINDEMITH
Trauermusik
Meditation
J. VANHAL
Concert in C
J. SCHUBERT
Concert in C
A. GLAZOUNOW
Elegie
J.N. HUMMEL
Sonate in Es
WRANITSKI
Concert voor 2 alten in C (Hof FH 2017)
J. JOACHIM
Hebrew melodies, impressions of Byrons poems
F. MENDELSSOHN BARTHOLDY
Sonate in C
R. SCHUMANN
Adagio en Allegro opus 70
L. WEINER
Szonata
M. MARAIS
5 old French dances
J.S. BACH
3 Gamba-sonates
H. ECCLES
Sonate in g
M. WRIGHT
3 Northumbrian folk songs (in memoriam K. Ferrier)
M. GLINKA
Sonate in d
M. BRUCH
Romanze
A. ROLLA
Concert in F
G.F. HANDEL (Casadesus?)
Concert in b
I. HANDOSHKIN
Concert
J.N. HUMMEL
Fantasie für Viola
J. MASSENET
Meditation
H. WIENIAWSKY
Legende
H. VIEUXTEMPS
Elegie
H. VIEUXTEMPS
Sonate
C.F. ZELTER
Concert in Es
M. BRUCH
Concert voor klarinet
en altviool
E. BLOCH
Meditation & Proccessional
E. PÜTZ
Blues for Benn i
(Sch Ed 8070)
C. DANCLA
Carnaval de Venice
MINIATURY NA ALTOWKE (PWM 5272)
Verzamelband virtuoose vioolstukjes bewerkt voor alt
L.E. LARSSON
Concert opus 45
F.A. HOFMEISTER
Concert in D-.
E. BLOCH
Suite Hébraïque
G. ONSLOW
Sonate in c opus 16 no 2
D. MILHAUD
Premier sonate (in oude stijl)
G. DAVID
Altvioolconcert
M. RAVEL
Pièce en forme d’un habanera
F. BRIDGE
2 Pieces
K. STAMITZ
Altvioolconcert in D.opus 1
BRAHMS / CHAUSSON / CORELLI / GLIERE /MUSSORGSKY / TARTINI
Album of 6 pieces (Borissovsky, Conus Katims)
C.M. von WEBER
Andante & Rondo ungarese
R. CLARKE
Sonate
P. HINDEMITH
Sonate opus 11, nr 4 in F
D. SCHOSTAKOWITSCH
Sonate opus 147
D. MILHAUD
4 visages
W.A. MOZART
Sinfonia concertante KV. 364 voor viool, altviool en orkest.
F. SCHUBERT
Arpeggione sonate a-Moll. D 821.
R. SCHUMANN
Märchen bilder
J. BRAHMS
Sonatensatz
J. BRAHMS
2 Sonaten
P. HINDEMITH
Der Schwanendreher
W.P. WALTON
Altvioolconcert.
B. BARTOK
Altvioolconcert
Kamermuziek
NARDINI
6 Duetten- 2 alten
M. HAYDN
4 Sonaten (2 banden) viool & altviool
M. GLINKA
Russische liederen voor viool altviool en piano .
F.A. HOFFMEISTER
Duet 1-6 opus 13 (Amadeus uitg.) viool & altviool
I. PLEYEL
3 Duets op. 69 for violin & viola
SCHÖNEBECK
2 Konzertante Duo’s. 2 alten
G.F. TELEMANN
6 Kanonische Sonaten
W.A. MOZART
24 Duetti für Violine und Viola (amadeus bp 733) Bew. Mozart opera’s
K. DITTER VON DITTERSDORF
Sonate für Viola & Kontrabaß Es-dur.
M. BRUCH
8 Stücke, voor altviool, klarinet en piano
JF. MAZAS
3 duets op 71 Bew. vioolduo’s
L. JANSA
Duo voor viool & altviool
L. VAN BEETHOVEN
Duo voor alt en cello (mit 2 Augengläser obligato)
FÜRST
Bratschen trio
L. VAN BEETHOVEN
Trio voor 3 alten
(oorspr. 2 hobo’s & althobo)
A. DVORAK
Trio voor 2 violen & altviool
A. GORB
Tango voor viola klarinet piano
W.A. MOZART
4 Divertimenti
(2 violen & alt) oorspr. voor 2 bassethoorns & fagot
STANEIEV
Trio opus 21 (2violen & alt)
W.A. MOZART
Duo. KV. 423. & 424 voor viool en altviool
W.A. MOZART
Kegelstatt Trio (altviool klarinet piano)
R. SCHUMANN
Märchenerzählungen
(altviool klarinet piano)
B. MARTINU
Three madrigals for violin & viola.
J. BRAHMS
2 Liederen voor altstem, altviool & piano
C. DEBUSSY
Trio voor fluit alt en harp
Methodes voor omschakelende violisten
E. SASSMANNSHAUS
Früher Anfang III
A. HERFURTH A tune a day II
SUZUKI Violaschool II- III
L. METZ Altvioolmethode II
N. MACKAY
A modern viola method
WHISTLER
From Violin to Viola
(ook fase C)
M. COHEN Violin Viola , quick change (ook fase C)
A. MILNE Playing the viola
(ook in het Duits)
Viola üben aber richtig (ook fase C)
H.H. BÜTIKOFER
v d Geige bis zur Bratsche
BIERWALD
Leitfaden des Violaspiels
A. KOLÁR
Schule des Bratschenspiels 1
H. SITT Bratschenschule
TORZAGH Bratschenschule
B. BRUNI Bratschenschule
A. KOLÁR
– Bratschenschule 2 & 3
– Deel 4 Vortragskompositionen
Toetsing
A fase
geen toetsing
B fase
Voorbeeld1
Keuze uit toonladders en drieklanken
Keuze uit Pracht – etudes op 15 deel I
Keuze uit S. Suzuki – Violaschool deel II
Uit: Norton – Microjazz for beginners
Voorbeeld II
Toonladders en 3 klanken
Keuze uit Wohlfahrt – Etüden op 45
Keuze uit Doktor – First solos
Valentin – Sonate in a
C fase
Voorbeeld I
Toonladders en drieklanken
Keuze uit Cohen – superstudies II
Reinecke opus 122
Keuze uit Harrison – Amazing solos
Voorbeeld II
Toonladders en drieklanken
Keuze uit Pracht – opus 15 no 2
Telemann – Concert in G
Hummel – Albumblatt
D fase
Voorbeeld I
Toonladders en accoorden
J. Palaschko – keuze uit etudes op 55
Kalliwoda – Nocturnes
B. Marcello – Sonate in G
Voorbeeld II
Toonladders en accoorden
Keuze uit Kreutzer – etudes
Hindemith – Trauer musik
J.C. Bach – Concert in c