Als je vioolspelen met zingen vergelijkt, is de viool de longen en de strijkstok de stem en mond.
1) Weet hoe snelheid zich verhoudt tot druk
Snelheid en druk zijn twee vaten waarmee je kunt spelen om je toon te vormen.
Met snelheid bedoel ik hoe snel je van slof naar punt strijkt. Strijk je heel langzaam, dan heb je minder druk nodig en geeft je viool een krakend geluid als je te veel druk geeft.
Strijk je snel, dan wordt het geluid automatisch harder, waardoor je minder druk nodig hebt.
Kraakt je viool door te veel druk, dan is deze krak weg als je sneller strijkt.
Vaak durven mensen niet goed in snaar te strijken, omdat ze bang zijn dat het gaat kraken. Dit is echter een kwestie van doseren van zowel snelheid als druk.
In de snaar spelen betekent dat je het veersysteem gebruik van het haar van de strijkstok, de snaar en je arm. Hierdoor krijg je in plaats van een oppervlakkig geluid een diepere en vollere toon.
2) Weet hoe druk zich verhoudt tot gewicht
In de vorige paragraaf hadden we het over druk. Er zijn verschillende manieren om druk te geven.
Je kunt van bovenaf met kracht de stok in de snaar duwen. Hierbij druk je de klank vaak dood: het geluid klinkt afgeknepen en het volume neemt nauwelijks toe. Je bent gelijktijdig aan het dempen en aan het versterken. Daarnaast kan je stok een lelijke bibber krijgen door de kracht die je gebruikt.
Een andere manier van ‘druk’ geven is het gewicht van je arm via je wijsvinger in de snaar brengen. Hierbij ontspan je je rechterarm, laat je deze lui hangen (zonder je elleboog te laten vallen) en leun je als het ware op je wijsvinger.
Hierbij is het belangrijk dat je je stokhouding iets naar de punt toe gekanteld hebt, alsof je een sleutel naar links draait met je hand.
Hierbij krijg je een klank die weinig moeite kost, maar wel vol is en volume en draagkracht heeft.
3) Weet hoe je gewicht overbrengt in je strijkstok
De strijkstok zou moeten voelen als een verlengstuk van je wijsvinger. Je leunt met je arm op je wijsvinger, die vlak onder het tweede kootje op de stok leunt.
Door je vingers actief te houden, maar je rechterarm te ontspannen en zwaar te maken kun je het gewicht van je arm voor de streek gebruiken.
Hierbij hou je je pols ter hoogte of hoger dan de stok, je knokkels relatief laag en je elleboog iets op of onder deze lijn.
Het voelt alsof je hangt aan de stok en leunt op je wijsvinger. Zo kun je op een ontspannen manier een mooie toon krijgen.
Alles wat je met je rechterarm en hand doet is direct hoorbaar in de klank. Zo hebben veel mensen last van een bibberende of stuiterende stok als ze zenuwachtig zijn.
4) Weet hoe je regelmatig strijkt
Regelmatig strijken is strijken met een regelmatige klank.
Dit betekent niet dat je techniek regelmatig is in de zin van dat je continue hetzelfde doet.
Je zult wellicht merken dat je bij de slof veel meer power hebt dan bij de punt.
Om een regelmatige klank te krijgen, moet je bij de punt relatief meer gewicht gebruiken dan bij de slof.
5) Weet hoe de rechte beweging van de strijkstok zich verhoudt tot de ronde beweging van je arm
Als je een stift stevig vasthoudt en met je gestrekte arm heen en weer beweegt, teken je een cirkel. Je pols maakt als het ware een cirkel.
Je wilt dat de strijkstok recht over de snaar beweegt, dus steeds haaks op de snaar staat.
Dit zijn twee verschillende bewegingen die door de beweging in je pols en vingers naar elkaar toe moeten worden gebracht.
Dit doe je door bij de slof je vingers te buigen en je pols licht omhoog te bewegen (alsof je je neus gaat afvegen). Bij de punt beweeg je je arm naar voren, kantel je je hand meer naar de punt en strek je je vingers. Je pols gaat naar buiten.
Deze bewegingen maak je ook als je een balletje in een rechte lijn wilt weggooien. Hou je je pols en vingers stijf, dan eindigt het balletje achter je. Wil je het balletje in een rechte lijn van je af gooien, zul je iets moeten doen met je pols en vingers.
Wil je alles leren over streektechniek en het maken van een prachtige klank op je viool en altviool? Ik heb over dit onderwerp een heldere video cursus gemaakt binnen mijn Violin Lounge Academy.
Wat is jouw belangrijkste inzicht? Deel het in het commentaar onder dit artikel!