Hoe ga je daar nu mee om… mensen die niet vioolspelen. Je omgeving ziet je vast weleens met je vioolkoffer lopen of horen je vertellen over je hobby/passie/uitlaatklep/lifestyle. Vaak komen er dan allerlei vervelende vragen op je af waar je niet direct het antwoord op weet… of vragen die je zo vaak krijgt dat je het eigenlijk helemaal zat bent.

Ik begrijp je! Ik krijg die vragen al meer dan twintig jaar. Toch is het belangrijk dat we niet onze neusjes in de lucht doen, maar dat we proberen anderen te inspireren met onze passie: muziek en vioolspelen. We willen immers enthousiasme uitdragen. Maar… dat mag natuurlijk best met een vleugje humor.

Is dat een mitrailleur in die koffer?

*slow clap* Wow, je bent echt de eerste die die grap maakt!

Ja. (streng kijken)

Blijft er weleens wat aan de strijkstok hangen?

Mwoah, af en toe een oog van een mede-orkestlid, soms etensresten en diverse kledingstukken.

Waarom moet je oefenen? (Je kunt toch al spelen?)

Use it or loose it! Een topsporter kan ook niet maanden op de bank hangen en dan dezelfde prestatie leveren… Vioolspelen is topsport op de vierkante milimeter. Die fijne motoriek en techniek moet dagelijks onderhouden worden.

Heb je nog steeds les nodig? (Je kunt toch al spelen?)

Zelfs het scherpste mes kan zichzelf niet slijpen. Om op niveau te blijven en je te helpen met de dingen die je speelt (solo stukken, orkeststukken etc) zul je les moeten blijven hebben. Ondanks dat ik zelf ben afgestudeerd als violist heb ik nog steeds les… elke keer als ik naar mijn leraar ga, ga ik weer een stuk vooruit met de stukken die ik speel en heb ik weer tips gekregen om dingen beter of eenvoudiger aan te pakken.

Every level a new devil! Als je vooruit wilt gaan op de viool, zul je les moeten nemen. Zo krijg je veel sneller resultaat en sluipen er geen slechte gewoontes in waar je later op kan vastlopen. Waarom zou je zelf het wiel uitvinden, als er mensen zijn die je graag de kortste route naar het beste resultaat kunnen laten zien?

Wat doe je dan in zo’n vioolles?

Tsja, vertel wat je doet! Het hangt allemaal van het niveau van je spel af. In de eerste jaren zijn lessen heel gestructureerd en later zijn lessen wat meer georganiseerd om één specifiek stuk heen. Je speelt stukken voor, je docent analyseert wat je doet en geeft je tips wat er beter kan. Je docent geeft je ook nieuwe stukken en oefeningen op, legt nieuwe technieken of concepten uit en kan door analyse van je spel en kennis van repertoire uitzoeken wat bij je past en waarmee je vooruit kan gaan.

Kom maar eens mee kijken! Als iemand echt interesse heeft, kun je diegene uitnodigen eens mee te kijken in de les. Wie weet kun je diegenen motiveren zelf te gaan spelen.

Worden je buren niet gek van dat kattengejank?

Dit wordt vaak gevraagd door mensen die zelf op de een of andere manier geluidsoverlast ervaren. Je vioolspel ‘kattengejank’ noemen is eigenlijk een belediging, maar dat bedoelt iemand misschien helemaal niet zo. Wat ik zelf een leuk antwoord vind is: ‘Mijn buren luisteren naar goede muziek… of ze willen of niet!’

Waarom speel je de hele week hetzelfde stuk?

Mensen hebben vaak het idee dat je wel of niet kunt spelen. Het concept ‘een stuk instuderen’ is veel mensen die niet musiceren onbekend. Dat kun je ze dan uitleggen. Het duurt vaak maanden om een werk in te studeren afhankelijk hoe lang en ingewikkeld een stuk is en wat je niveau is.

Lees je nu alleen maar noten? Maak je niet je eigen muziek?

Net als dat niet alle acteurs hun eigen toneelstukken schrijven, maar wel getalenteerd acteur kunnen zijn… is componist ook een ander vak dan uitvoerend musicus (of speler). Ik kan mijn creativiteit en passie er helemaal in kwijt om de bedoeling van de componist te achterhalen en een persoonlijke, levendige en authentieke interpretatie van het stuk te maken… of simpel gezegd: mijn eigen verhaal te maken van het muziekstuk. De vergelijking met een acteur die een rol speelt en hiervoor een tekst instudeert, zorgt ervoor dat mensen zich er iets bij voor kunnen stellen.

Heb je een stradivarius?

Nee, maar wel een stradivarius model. Als ik in het bezit van een stradivarius was geweest, had ik niet meer hoeven werken. Veel mensen hebben het idee dat Stradivarius geen persoon was, maar een gangbaar merk is. Ze weten vaak niet dat die unieke instrumenten miljoenen kosten. Wel vinden veel mensen het heel fascinerend om dat te weten te komen.

Wat voor soort viool speel jij? 1e of 2e viool?

Mensen weten soms niet dat 1e en 2e viool slechts rollen in een orkest zijn en dat de instrumenten waarop de partijen worden gespeeld hetzelfde zijn. Je kunt uitleggen dat het niet gaat om een ander soort viool, maar om de violen die meer de sopraanpartij en de melodie spelen en de violen die een middenpartij spelen vaak samen met de altviolen.

Speel es wat!

Het is heel goed bedoeld, want mensen hebben interesse in je spel en willen je graag horen. Besluit wat je zelf wilt en durf ook ‘nee’ te zeggen als je er gewoon even geen zin in hebt. Of je nu op een hoog niveau speelt of net begonnen bent, mensen vinden het vaak ontzettend leuk om live muziek te horen. Het gaat daarbij niet om perfectie.

Als beroepsviolist word ik er soms een beetje moe van. Als iemand advocaat is, vraagt ook niet iedereen ‘plijt es wat!’. Ik kreeg bijvoorbeeld weleens op een verjaardag een kapotte kinderviool onder mijn kin geduwd onder het motto ‘nou… speel dan eens Tsjaikovski’. Ik voelde me als een getrainde aap die een trucje moest doen, dus ik zei ‘nee’. Een andere verjaardag had ik toevallig mijn viool mee en hebben we juist een leuk spelletje gedaan onder het genot van een glas wijn: ik speelde steeds een ander stuk en de gasten moesten het determineren, dus zoveel mogelijk proberen te raden over de stijlperiode, componist en het stuk. Zo werd het ineens een gezellige muzikale avond!

Graag lees ik jouw reactie!

Welke vraag krijg jij weleens en hoe weet jij die bijdehand, goed of kort te beantwoorden? Deel het in een reactie onder dit artikel!