Musician playing violin isolated on blackStuderen, studeren, studeren… dat is wat je 90% van de tijd doet als je viool, altviool of cello speelt.

Het bespelen van een viool, altviool of cello kun je niet half doen. Als je niet oefent, ga je niet vooruit, wordt het saai en raak je je motivatie kwijt.

Dit is meestal het verhaal bij klanten die hun viool, altviool of cello na een huurperiode terugbrengen: ze kwamen niet toe aan het studeren, verloren de motivatie en stoppen.

Als ik kijk naar het verschil in progressie tussen mijn leerlingen, is talent niet de verklaring.

De leerlingen die veel oefenen, gaan snel vooruit.

De leerlingen die weinig oefenen, gaan langzaam vooruit.

Talent is daarbij een cadeautje wat je progressie nog met enkele procenten sneller laat gaan… mits je voldoende oefent.

Je kunt in twee cirkels zitten.

De ene cirkel is de cirkel waarin je meer oefent, meer samenspeelt, meer resultaat hebt, meer gemotiveerd raakt, meer oefent etc.

De andere cirkel is de cirkel waarin je oefenen inzakt, je minder kan samenspelen, je spel niet vooruit gaat of zelfs achteruit gaat, je motivatie verliest, daardoor nog minder oefent etc.

Bij oefenen zijn een aantal punten belangrijk:
– De duur
– De regelmaat
– De kwaliteit

We weten inmiddels dat je regelmatig moet oefenen en dat je het beste veel uren kunt maken.

Het duurt 10.000 uur om een vak te beheersen en dat geldt ook voor vioolspelen. Hoeveel uren heb jij al gemaakt?

Nu is het niet zo dat je maar zo veel mogelijk uren moet maken en dat het resultaat vanzelf komt.

De kwaliteit van het oefenen is misschien nog wel belangrijker dan het aantal uren.

Hoe verhoog je de kwaliteit van je studie?

1. Optimaliseer je concentratie

Slaap goed, eet goed, oefen niet als je moe of ziek bent, hou je lichaam en geest in goede conditie, put jezelf niet te veel uit tijdens het studeren. Stop als je concentratie weg is. Dit voorkomt dat je verkeerde dingen instudeert.

2. Oefen in blokjes van 10 tot 20 minuten

Een volwassen persoon kan zich maximaal 7 minuten achter elkaar concentreren… ja, slechts 7 minuten. Kinderen kunnen zich nog minder lang concentreren. Maak gebruik van je maximale concentratie en focus. Studeer niet als een stoomtrein uren achter elkaar. Dwing jezelf om tussendoor een rondje te lopen, pauze te nemen of een kop thee of koffie te drinken.

Oef, je hebt geen idee hoeveel moeite ik heb die tip op te volgen!

3. Gebruik fouten als informatiebron

Enorm balen en je hoofd tegen de muur slaan als je een fout hebt gemaakt, heeft geen zin. Doorspelen en de fout negeren, is ook niet altijd even zinvol.

Stappenplan als je een fout maakt:

– Merk de fout op (dus niet je kop in het zand steken als een struisvogel)

– Analyseer de fout zonder waarde oordeel

– Weet je niet precies wat er mis ging? Probeer de fout dan te herhalen! Ja, probeer het dus bewust fout te doen, zodat je erachter kunt komen wat er precies mis ging.

– Bepaal de oorzaak van de fout (houding van viool of strijkstok, verkeerde noot lezen, onhandige vingerzetting, verkeerde streek, niet weten hoe de noot moet klinken etc)

– Bepaal een strategie om de fout te corrigeren: wat moet je studeren, hoe, hoe vaak, wanneer, kun je aanvullende oefeningen bedenken. Pak hierbij de oorzaak van het probleem aan en niet alleen het symptoom.

4. Laat je begeleiden door een docent

Waarom heb ik al meer dan twintig jaar privéles op regelmatige basis? Ik weet dat ik sneller vooruit ga met minder moeite als ik les neem.

Dit is niet voor een bepaalde periode, maar maakt standaard onderdeel uit van het feit dat ik viool speel en progressie wil.

Denk niet dat je alles al weet en kan. Durf toe te geven dat je niet weet wat je niet weet en durf hulp te vragen en te nemen.

5. Heb een ‘geen excuses’ aanpak

Als viooldocent wordt ik dagelijks overspoeld met allerlei smoesjes waar om een leerling niet gestudeerd heeft. Mijn antwoord is standaard (een beetje belerend): ‘Je studeert voor jezelf, niet voor mij’.

Natuurlijk kun je jezelf indekken met excuses, ‘redenen’ en smoesjes. Het is allemaal valide. Als jij je prioriteiten ergens anders hebt, is dat prima en logisch.

Besef je wel dat het een keuze is die je zelf maakt en dat je geen slachtoffer bent van de situatie.

Je accepteert dat je andere dingen voorrang hebt gegeven en dat je dus minder resultaat hebt dan dat je wel had geöefent.

Je werk of je studie is misschien belangrijker dan je vioolspel. Dat is volstrekt valide en zelfs verstandig.

Zolang je maar weet dat de resultaten op de viool niet op magische wijze verschijnen, als je excuus maar goed genoeg is.

Oefening baart kunst

Wellicht waren enkelen van deze tips geen nieuws voor je, maar ik hoop dat er toch wat informatie in dit artikel zit die je inspireert, op een nieuw idee brengt of helpt betere resultaten uit het oefenen te krijgen.